Privacyverklaring
In deze privacyverklaring licht Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB) toe op welke manier zij omgaat met persoonsgegevens en de bescherming hiervan. Dagelijks verwerkt BSOB gegevens van burgers, de belastingplichtigen, en hierbij moet BSOB zich houden aan de privacy wetgeving zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). BSOB vindt het belangrijk om transparant te zijn over de manier waarop zij met persoonsgegevens omgaat en de privacy van betrokkenen waarborgt.
Naast deze algemene privacyverklaring heeft BSOB ook een privacyverklaring per thema.
- Privacyverklaring WOZ
- Privacyverklaring Heffen
- Privacyverklaring Innen en invordering
- Privacyverklaring Werving en selectie
De AVG
De AVG schrijft voor dat er een rechtmatige grondslag dient te bestaan voor de verwerking van persoonsgegevens. De verwerkingen die BSOB uitvoert met uw gegevens zijn noodzakelijk om te voldoen aan wettelijke taken van BSOB. BSOB kan de gemeentelijke en waterschapsbelasting slechts heffen en innen als zij over de persoonsgegevens aangaande de belastingplichtigen beschikt.
BSOB
BSOB is een samenwerkingsverband in de vorm van een gemeenschappelijke regeling tussen een aantal gemeenten en waterschap Aa en Maas in de regio Oost-Brabant. BSOB is een openbaar lichaam, waaraan door de deelnemers een aantal wettelijke taken zijn overgedragen op grond van de:
- Algemene wet bestuursrecht.
- Gemeentewet.
- Wet gemeenschappelijke regelingen.
- Wet Waardering Onroerende Zaken.
- Waterschapswet.
Het gaat om een volledige overdracht van het heffen, innen en kwijtschelden van gemeentelijke en waterschapbelastingen en het vaststellen en verstrekken van de waarde van onroerende zaken. Voor deze taakuitvoering is BSOB gehouden aan diverse wetten waaronder de:
- Algemene wet inzake rijksbelastingen.
- Invorderingswet 1990.
- Wet waardering onroerende zaken.
- Algemene wet bestuursrecht.
Om de wettelijk toegewezen taken uit te kunnen voeren, dient BSOB over de persoonsgegevens van de belastingplichtigen en eigenaren/gebruikers van onroerende zaken te beschikken.
Doorgifte van persoonsgegevens
Om de wettelijke taken te verrichten, worden persoonsgegevens van de belastingplichtigen met externen gedeeld. In eerste instantie worden de gegevens met de desbetreffende gemeenten en waterschap van wie die persoonsgegevens worden verkregen, gedeeld in het kader van de vervulling van de wettelijke taak. Ook worden gegevens verstrekt aan accountants, adviseurs, notarissen, wettelijke vertegenwoordigers, bewindvoerders of curatoren.
Inzet van ICT-leveranciers
Om de gegevens te kunnen verwerken, gebruikt BSOB verschillende systemen van leveranciers.
De leveranciers hebben voor beheersdoeleinden toegang tot de persoonsgegevens. Ook de postbode heeft toegang tot de persoonsgegevens, ten behoeve van de postbezorging. Het bedrijf dat de documenten archiveert, heeft ook toegang tot de persoonsgegevens. Met deze partijen heeft BSOB een verwerkersovereenkomst afgesloten.
Verwerking buiten de Europese Economische Ruimte (EER)
BSOB deelt de gegevens niet met ICT-partijen die zich buiten de Europese Economische Ruimte bevinden. BSOB slaat de gegevens op servers op die zich in Nederland of elders in Europa bevinden.
Belastingplichtigen kunnen buiten de EER gevestigd zijn. In dat geval kunnen persoonsgegevens doorgeven worden naar het land van vestiging van de belastingplichtige.
Bewaartermijn
Bij de verwerking van persoonsgegevens dient BSOB zich te houden aan de bewaartermijn van de gegevens. De AVG schrijft voor dat persoonsgegevens mogen worden bewaard zolang dit het vooraf bepaalde doel dient. In het geval van BSOB is dat de wettelijke taak voor de belastingheffing. Volgens de belastingwet dienen de persoonsgegevens van belastingplichtigen zeven jaar te worden bewaard.
Bescherming persoonsgegevens
BSOB treft technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen om de persoonsgegevens te beveiligen. In dat kader beschikt BSOB over een managementsysteem voor informatiebeveiliging (ISMS). Ook draagt deze privacyverklaring bij aan de bescherming en transparantie omtrent de bescherming van de gegevens. BSOB verwerkt alleen de gegevens die noodzakelijk zijn voor de takenuitoefening van de organisatie.
Ambtenaren die zijn aangesteld en werkzaam zijn binnen BSOB hebben de eed of belofte afgelegd. Medewerkers die niet in dienst zijn bij BSOB, zoals uitzendkrachten, ondertekenen een geheimhoudingsverklaring.
Datalekken
In het geval een datalek zich voordoet en persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens mogen hebben, treft BSOB maatregelen om de inbreuk tegen te gaan. Van een datalek is bijvoorbeeld sprake als computerbestanden uitlekken, een usb-stick verloren raakt of een e-mail wordt verzonden naar de verkeerde ontvanger
Wanneer een risicovol datalek heeft plaatsgevonden meldt BSOB dit zonder onredelijke vertraging, uiterlijk 72 uur nadat kennis van de inbreuk is vernomen, aan de nationale toezichthouder de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Het kan zijn dat de inbreuk een hoog risico met zich meebrengt voor de rechten en vrijheden van betrokkenen. In dit geval meldt BSOB dit aan de betrokkenen in eenvoudige en duidelijke taal. Om toekomstige datalekken te voorkomen evalueert BSOB bestaande datalekken.
Rechten van de betrokkenen
Op grond van de AVG dient BSOB transparant te zijn tegenover de burgers en ze te informeren over de verwerkingen van hun persoonsgegevens. BSOB doet dit middels deze privacyverklaring.
Naast deze informatieplicht van BSOB, hebben de betrokkenen diverse rechten die zij kunnen inroepen. Dit betreft:
- Recht van inzage: de betrokkene heeft het recht om aan BSOB te vragen of zijn/haar persoonsgegevens worden verwerkt. In het geval BSOB gegevens verwerkt, kan de betrokkene om inzage verzoeken. De betrokkene kan dit recht deels uitoefenen door via de website van BSOB in te loggen met de DigiD en inzage te verkrijgen in de eigen aanslagen en andere post van BSOB bekijken.
- Correctierecht: als duidelijk wordt dat de gegevens niet kloppen, kan de betrokkene een verzoek indienen bij BSOB om dit te corrigeren. De betrokkene kan dit recht deels uitoefenen door via de website van BSOB in te loggen met de DigiD en bepaalde gegevens aan te passen. Dit betreft: automatische incasso aanvragen/wijzigen/stopzetten, hond aan- of afmelden en wijzigen rekeningnummer.
- Recht om vergeten te worden: de betrokkene heeft het recht om onder voorwaarden gegevens te laten verwijderen.
- Recht van bezwaar: de betrokkene heeft het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens. BSOB zal hieraan voldoen, tenzij er gerechtvaardigde gronden zijn voor de verwerking.
- Recht om toestemming in te trekken: BSOB verwerkt voor haar primaire taak geen persoonsgegevens op basis van toestemming. Het kan voorkomen dat BSOB wel om uw toestemming vraagt. In die gevallen kan toestemming altijd ingetrokken worden.
- Recht op overdraagbaarheid van persoonsgegevens (dataportabiliteit): de betrokkene heeft het recht aan BSOB te vragen om hun persoonsgegevens te laten overdragen aan een andere organisatie naar keuze of om de persoonsgegevens in een gangbaar digitaal formaat beschikbaar te laten stellen aan de betrokkene zelf.
Om gebruik te maken van deze rechten, kan de betrokkene een verzoek indienen bij BSOB.
Dit verzoek kan door het invullen van het aanvraagformulier op de website of door een e-mail te sturen naar privacy@bs-ob.nl.
Binnen vier weken zal BSOB laten weten wat er met het verzoek gaat gebeuren. Als het verzoek niet wordt opgevolgd is er de mogelijkheid om bezwaar te maken bij BSOB, of een klacht in te dienen bij de AP. BSOB kan aanvullende informatie opvragen om zeker te zijn van de identiteit van de betrokkene.
Functionaris Gegevensbescherming
BSOB heeft een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aangesteld. De FG is de interne toezichthouder op het gebied van de privacy binnen BSOB. U kunt contact met de FG opnemen via fg@bs-ob.nl.
Vragen of klachten
Als u vragen heeft over de bescherming van uw persoonsgegevens, of om een andere reden contact wil opnemen met BSOB omtrent privacy gerelateerde vragen, neem dan contact met ons op via privacy@bs-ob.nl.
Als u een klacht heeft over de manier waarop uw verzoek is behandeld door BSOB, dan kunt u een klacht indienen via de procedure voor klachtbehandeling van BSOB. Dat kan door een bericht te sturen via het contactformulier. Vergeet niet uw naam, uw volledige adres en telefoonnummer te melden. Ook kunt u een klacht indienen over BSOB bij de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens; de AP. Kijk voor meer informatie op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.